صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - مديريت لحظه اي، ضامن موفقيت صنعت

مديريت لحظه اي، ضامن موفقيت صنعت




گفت و گو با مجيد لطيفي - مدير عامل شرکت پگاه يزد


اشاره:
مجتمع صنايع پلاستيك پگاه يزد با انديشه ارتقاء صنعت بسته بندي در ايران ، در سال 1382 در شهرك صنعتي يزد تاسيس شد . اين واحدصنعتي با به کارگيري فن آوري  پيشرفته روز دنيا و بهره گيري از كادري متخصص و مجرب ، به توليد انواع محصولات زير مي پردازد :
1- ورق پلي استايرن و پلي پرو پيلن با ضخامت هايmm  2/0 تا mm2 و تا عرض mm840؛
2- ظروف بسته بندي گرد و چهار گوش در اندازه و  وزن هاي  مختلف ؛
3- انواع ليوان دهانه ي 75 ميليمتربا مشخصات:پاکي و کاله اي 100،120،150،200سي سي؛
4- انواع ليوان دهانه ي 95 ميلي متر با مشخصات: تخت 100،450،500سي سي،فنجاني 150،200،250،380سي سي؛
5- انواع ليوان دهانه ي 125 ميليمتر با مشخصات:850،900،1000سي سي؛
6-  انواع ليوان دهانه ي 145 ميليمتر با مشخصات:1300،1500 سي سي ؛
7-  انواع ليوان هاي دهانه ي 175 ميليمتر با مشخصات:1800،2000،2300 سي سي؛
 با مشخصات: 400، 450 سي سي؛UF 8-انواع ليوان چهارگوش پنير
مجيد لطيفي ،مدير عامل شرکت پگاه يزد به چاپ (UV)8 رنگ با كيفيت (Zeller ) آلمان روي  ظروف مدور PS و PP تا قطر 205ميلي متراشاره کرد. وي، مديريت لحظه اي وآموزش هاي ضمن خدمت را ضامن موفقيت واحدهاي توليدي دانست واهميت تئوري هاي مديريتي را خاطرنشان کرد.
ماحصل اين گفت وگو را در زير مي خوانيد:

در ابتدا به توليدات شرکت پگاه يزد اشاره کنيد؟
اين مجموعه از آغاز فعاليت خود ,باتوجه به اهميت مسايل بهداشتي وفرمول هاي ترکيبي استاندارد ساخت محصولات ,موفق به اخذ مجوزهاي پروانه ي تأسيس وبهره برداري وهمچنين پروانه ي ساخت ازاداره ي کل نظارت بر مواد غذايي ودارويي وزارت بهداشت شده است. در حال حاضربه توليد انواع ظروف بسته بندي ازجنس پلي استايرن وپلي پروپلين،انواع ورق هاي پليمري ازجنس پلي استايرن وپلي پروپيلن مي پردازيم.
جالب است که بدانيد ، پگاه يزد براساس قرارداد با شرکتهاي کليشه سازي هلند و بنابه درخواست مشتريان , طراحي وساخت کليشه هارادر کشور هلند انجام مي دهد.

از چه ماشين آلاتي بهره مي بريد؟
از آخرين تكنولوژي روز (vandam) هلند در چاپ 8 رنگ و سيستم هاي مجهز به (PLC) ، اكسترودر و ترموفرمينگ كره جنوبي ، استفاده مي کنيم.بهره گيري از بهترين مواد اوليه ، كنترل پيوسته ي كيفيت و تحويل سفارش در زمان مقرر ، اهداف سازماني اين مجموعه براي جلب رضايت مشتري است .

مواد اوليه خود را از کجا تامين مي کنيد؟
از پتروشيمي تبريز. پلي استايرن و پلي پروپيلن جزو مواد اصلي ما بوده که از اين مجتمع دولتي تامين مي کنيم. ولي همچون ساير واحدهاي توليدي  با مشکل کارگزاري و واسطه گري مواجه هستيم. چرا که اين شرکت ها تاثير مستقيمي برافزايش قيمت ها خواهند داشت. آنها واسطه اي عمل کرده و مواد اوليه مورد نياز شرکت ها را تامين مي کنند. بنابراين با اصل وجودي بورس مخالف نيستيم . بهر حال اين مجموعه اقتصادي  نزديک به چهل سال در دنيا فعاليت مي کند و کارکردي مثبت دارد. اگر نقاط ضعف آن برطرف شده و شرکت هاي کارگزاري براساس برنامه اي مدون فعاليت کنند،رضايتمندي واحدهاي توليدي حاصل خواهد شد.

يعني قرارگيري بورس مشکل واسطه گري را ايجاد کرده است؟
دقيقا،اين شرکت ها معمولا توناژ پايين به واحدهاي صنعتي ارائه نکرده و در نوسان شديد قيمت دخيل هستند. در حاليکه وظيفه آنها تامين خواسته هاي کارخانجات است. به طورمثال ماکه در روز بيش از 50تن گرانول نياز نداريم، با مشکل خريد مواجه هستيم.البته پتروشيمي قول مساعد براي تعيين ظرفيت را داده است که اميدواريم  قانوني مشخص براي فعاليت شرکت هاي کارگزاري تدوين و ابلاغ شود.

با کارخانجات ديگر پگاه نيز همکاري داريد؟
بله،با شرکت هاي رامک،دايتي ،کاوه و تاپ همکاري کامل داشته و نيازهاي آنها را تامين مي کنيم.
همچنين با کليه کارخانجات همنام پگاه مشارکت کامل داريم.

 به نظر شما بحران جهاني تا چه اندازه بر اقتصاد ايران تاثير گذاشته است؟
مطمئن با شيد تاثير خواهد داشت. متاسفانه با اينکه هنوز بحران وارد کشور نشده ولي آثار رواني آن  هم اکنون ديده مي شود. کاهش انگيزه توليد و فروش مويد اين مدعاست. به نظر من اين بحران ازابتداي سال آتي وارد ايران خواهدشد. اين در حالي است که مسئولين و متوليان امرسخن از کاهش قيمت ها و تورم در اقتصاد ايران مي کنند که اميدواريم در سال آتي تحقق يابد.

آيا ميزان فروش شما در اين مدت کاهش يافته است؟
بله،بحران هاي جهاني در صنايع غذايي تاثيري مستقيم داشته و ميزان تقاضاي عمومي را دستخوش تغيير و تحول کرده است.با اين وجود تدابيري ويژه براي مقابله با آن انديشيده تا به سلامت از آن عبور کنيم.البته اين را نيز بداني که مواد غذايي همواره مورد نياز مردم است وکم تر دستخوش کاهش تقاضا مي شود.

به نظر شما ريسک پذيري تا چه اندازه در مديريت اهميت دارد؟
اصل علم مديريت ريسک است.به عبارتي آن دسته از مديراني که ريسک پذير هستند،موفقتر خواهند بود.البته اين احتمال وجود دارد که تاثيري سوء بر کارکرد مجموعه داشته باشد.در اين ميان ريسک پذيري پگاه يزد ، واردات گرانقيمت ترين ماشين آلات روز دنيا  محسوب مي شود.در حاليکه مي توانستيم از ماشين آلات دسته دوم بهره گيريم.

و به مديريت بحران نيز اعتقاد داريد؟
بله،طبعا آن دسته از واحدهاي توليدي موفق خواهند بود که در شرايط بحراني و در حال رقابت شديد برنامه ريزي مطلوبي داشته باشند.چرا که ميزان عرضه از تقاضا بيشتر بوده وفروش با کيفيت رابطه اي مستقيم دارد. در اين جاست که مقوله تخصص و تجربه اهميت پيدا مي کند..

شما از چه سيستم مديريتي در کارخانه پگاه يزد بهره مي گيريد؟
ببينيد سيستم ها با يکديگر متفاوت و کارکردي مختف دارند. به طوريکه نمي توان براساس تئوري هاي صرف عمل کرد. به عقيده من مديريت مجموعه اي از  عمليات با به گارگيري تخصص هاست. مديران براساس مقتضيات زمان بايد تشخيص بدهند که چه نوع سيستمي جواب مي دهد.يعني او بايد در شرايط سخت و دشوار اقتصادي بهترين تصميم را اتخاذ کند.از طرفي ديگر نبايد پاي بند يکسري از قوانين و مقررات باشد. چرا که هر قانوني در موقعيتي خاص جواب مي دهد.نمونه بارز آن سرعت 60در اتوبان است. چه کم تر از آن حرکت کنيد و چه بيشتر،جريمه خواهيد شد.

پس تئوري هاي مديريتي را در عمل استفاده مي کنيد؟
بله،چرا که نظريات مختلف قابل احترام بوده و بايد کارکردهاي آنها رابررسي کرد.از طرفي ديگر اين تئوري ها در مقتضيات و زمان هاي خاص جواب مي دهند. در غير اين صورت مطرح نشده و به صورت اصل پذيرفته نمي شدند.

در اين ميان انواع مديريت ها مطرح مي شود. همچون مديريت منابع انساني ،فروش و توليد. آيا اين سيستم ها را در ساختار اداري و کاري پگاه يزد تعريف کرده ايد؟
ما در تلاش هستيم تا براساس توانايي هاي مجموعه، مديريت ها را تعريف کرده و از ويژگيهاي آنها بهره مند شويم. به طور مثال در مقوله استخدام،به آموزش هاي ابتدا و ضمن خدمت اهميت مي دهيم. فرض کنيد مهندس شيمي در کارخانه استخدام شده ولي تخصص لازم را براي مديريت  خط توليدي ندارد.درصورتي که اگر آموزش هاي لازم به اوداده شود ،کارآيي وي بالا رفته و بهتر با شرايط سالن توليد آشنا مي شود. و اما مديريت زمان. بنده آن را مديريت لحظه اي تعريف مي کنم.مثال بارز آن خريد مواد اوليه با قيمت بالا در شرايط سخت است. در حاليکه  ماشين آلات و تجهيزات مدرن را دراختيار داريد.در اين حالت بايد بلافاصله تصميم گرفته و آنا برنامه ريزي کنيد. ديگر برنامه ريزي بلند مدت و کوتاه مدت جواب نمي دهد. همچون خلبان بايد لحظه اي تصميم گيري کنيد تا مسافرانتان با مرگ مواجه نشوند.

آيا به خارج از کشور نيز صادرات داريد؟
ما مستقيم صادارت نداريم.البته برنامه فروش محصول به عراق داشتيم که بدليل بروز مشکلاتي صورت نگرفت.از آنجايي که محصول توليدي پگاه يزد به مصرف کارخانجات ديگر همچون رامک و کاوه مي رسد،از طريق آنها صادرات انجام مي گيرد.

چرا؟
بدليل آنکه نوع محصول ما حجيم است. بنابراين کرايه حمل به عراق بيش از حد معمول محاسبه مي شود که مرقون به صرفه نيست.در حاليکه توليدات کوچک توجيه اقتصادي دارد.

ودر مورد اهميت صنعت بسته بندي در صنايع غذايي بگوييد؟
از آنجا كه اين صنعت در ايران ، نوپا بوده و جزء مزيت هاي رقابتي محسوب مي شود ، توجه به آن ، نگرشي ژرف به فردا خواهد بود . به عبارتي ديگر بسته بندي مکمل کيفيت کالاهاي توليدي است که اگر نوآوري هاي بديعي در آن داشته باشيم ،موفق خواهيم شد.

به نظر شما بهترين روش بازاريابي براي کالاهاي توليدي چيست؟
با اين که نمايشگاهها روزگاري جواب مي دادند ولي متاسفانه کارآيي چنداني در شرايط فعلي ندارند.در همين نمايشگاه چاپ و بسته بندي مشکلات عديده اي نظير زمان و مکان نامطلوب و همچنين عدم هماهنگي ميان ستاد برگزاري با غرفه داران ديده شد، به طوريکه برخي از آنها از حضور در آن ناراضي بودند.در اين ميان بازاريابي اينترنتي و تحت وب راهکار جديدي براي افرايش فروش است.

کلام پاياني؟
اميدوارم که توانسته باشم درد صنعتگر و توليدکننده رابيان کرده و گوشه اي از مشکلات توليد را بازگو کرده باشم. در پايان اين اميد مي رود که صنعت ايران در سالهاي آتي رونق بيشتري پيدا کرده و بازوي توانمند اقتصاد باشد. چرا که تواني هاي بالقوه زيادي داشته و مي توانيم به قله هاي رفيع دانش و توليد دست يابيم. اين را نيز بدانيد که انتقاد براي سازندگي و رفع مشکلات است نه براي تخريب افراد و سازمانها.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.