صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - بسته بندي ابداع شد يا كشف شد؟

بسته بندي ابداع شد يا كشف شد؟


محصولاتي كه ساخته دست بشر بوده و با استفاده از منابع طبيعي توليد مي شوند نيازمند بسته بندي اند. اين نياز را مي توان از جنبه هاي گوناگون مورد بحث و بررسي قرار داد. هويت بخشي، امنيت، ايمني و سلامت و در نهايت حمل و نقل، همگي نياز مبرمي به بسته بندي براي تحقق دارند.

حضور بسته بندي در دنياي مدرن، محصور به زمان و مكان خاصي نيست و به معناي واقعي كلمه، همه جا حاضر است. خود شما، آيا مي توانيد چيزي را مثال بزنيد كه در بسته بندي عرضه نشود؟ شايد بتوان چند نمونه ذكر كرد ولي اين محصولات شايد تعدادشان از انگشتان دو دست تجاوز نكند. هم اكنون حتي محصولات زراعي و باغي نيز حداقل داراي يك ليبل مي باشند و ليبل نيز خود شكلي از بسته بندي است.
اگر قصد خريد پوشاك داريد، در فروشگاه لباس كمي بيشتر دقت كنيد، حتي شلواري كه مي خريد داراي نواري است كه به آن يك مارك، به صورت چرمي يا فلزي، آويخته است. شايد ادعاي بي جايي نباشد اگر بگوييم بسته بندي از بدو حضور بشر بر روي كره خاكي، با او همراه بوده ولي اين يار ديرين تازه در حال شناساندن خود به اشغال كنندگان سياره سبز مي باشد.

با نگاهي به فرآيند توليد بسته بندي و اثراتي كه اين محصول بر زندگي ما دارد، و با شناختي كه از آن به دست آورده ايم، سوالات گوناگوني به ذهن خطور مي كند و شايد اولين آنها، تيتر اين مقاله باشد. به راستي بسته بندي را كشف كرديم يا آن را پديد آورديم؟

با توجه به رو به اتمام بودن بسياري از منابع طبيعي، برخي مردم پس از ديدن بسته بندي هاي شكيل و حجيم كه البته زحمت وسليقه زيادي صرف طراحي و توليد آنها شده، از خود مي پرسند چرا اصلا بسته بندي؟ مگر نمي شود محصولات را همان گونهكه هستند به بازار عرضه كرد؟ شايد جواب اين سوال را در سطرهاي ابتدايي مطلب خوانده باشيد. بسته بندي ابتدايي ترين نياز هر محصول پيش از عرضه به بازار مي باشد چرا كه توليد كنندگان براي شناساندن خود و محصولاتشان و البته محافظت از محصول در حين حمل و نقل و نگهداري پيش از فروش به آن نياز مبرمي دارند.

اما اين و در بسياري جزيي ترين مشوق توليد كننده در استفاده از بسته بندي است و در بسياري از موارد، بازاريابي و افزايش فروش محصول و يا حتي كنار زدن يك رقيب نوپا و سرسخت، نقش پررنگ تري در به كارگيري آن دارند. در مورد مواد غذايي، نقش بسته بندي بيشتر جنبه اطلاع رساني و بيشتر از آن محافظت كننده به خود مي گيرد.

تا به حال هيچ به اين موضوع فكر كرده ايد كه اگر بسته بندي نبود، بشر به طور حتم با بحران غذا مواجه مي شد؟ تا چند دهه پيش از اين تمامي محصولات لبني و خود شير به عنوان منبع اين محصولات، ماندگاري بسيار كوتاهي داشتند و همان ماندگاري كوتاه نيز به لطف يخچال هاي اوليه حاصل مي شد اما پس از انقلاب بسته بندي هاي اسپتيك و حتي بدون نياز به يخچال و سردخانه، اين ماندگاري به يكسال رسيده است و مي توان اين محصولات را به اقصي نقاط جهان ارسال نمود.

حال اگر از شما در مورد اهميت بسته بندي بپرسند چه نظري خواهيد داشت؟ آيا براستي مي توان بسته بندي را اسراف در منابع اوليه قلمداد و عليه آن فعاليت نمود؟

اما نقش بسته بندي در توفيق محصولات را تا چه ميزان مي توان ارزيابي كرد.
اين موضوع را مي توان از دو جنبه مختلف مورد بررسي قرار داد، اول اهميتي كه محصول مورد بسته بندي به صورت عام دارد و ديگري بهايي است كه توليد كننده و مخاطب محصول بر ظاهر آن مي دهند. شايد براي براي يافتن پاسخي بهتر براي اين چالش، بتوان از نظرات روان شناس مشهور آمريكايي، آبروهام مازلو، و سلسله مراتبي كه او از احتياجات بشر تعريف نموده، كمك گرفت. با توجه به نظرات وي، هر محصول را بايد با همان ارزشي كه به صورت حقيقي دارد، بسته بندي نمود. به عنوان نمونه، بسته بندي محصولات گوشتي، در گروه توليدات فيزيولوژيك قرار مي گيرند و اين بدان معناست كه بسته بندي آن بايستي به صورت كاملا شفاف تمامي جزئيات آن را به همراه دستور پخت و نگهداري و البته محافظت فيزيكي كاملع به خريدار عرضه كند. اما محصولات الكترونيك در دسته بسته بندي هاي ايمني جا مي گيرند چرا كه بسته بندي اعمال شده بايد توانايي محافظت از محصول در برابر خطراتي همچون گم شدن قطعات كوچك و احيانا سرقت آنها را در كنار محافظت فيزيكي در برابر ضربه هاي احتمالي، دارا باشد.

در نظر داشتن اين نكته مهم در طراحي بسته بندي، منجر به ايجاد شخصيت براي محصول و درنتيجه توفيق بيشتر آن در ميان رقبا خواهد شد.
به علم روان شناسي اشاره داشتيم. كمك گرفتن از علوم مختلف خود گوياي گستردگي عرصه حضور بسته بندي در جامعه است.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.