صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - بازنگري روش مصرف

بازنگري روش مصرف


اگر عينك حمايت از محيط زيست را به چشم داريد و باز هم در جذب مشتريان توفيق چنداني به دست نياورده ايد، حتما از لحاظ كردن يك نكته مهم غافليد. به چشم داشتن عينك سبز يك نكته است و استفاده از خلاقيت موجود در طراحان بسته بندي نكته اي ديگر. بسياري از فعالان عرصه بسته بندي همواره حرف از مدينه فاضله اي مي زنند كه در آن هيچ خبري از زباله غير قابل بازيافت نيست، اما با نشستن و تنها صحبت كردن هيچ اتفاقي نمي افتد. طراحي محصولات بسته بندي بايد به گونه اي باشد كه مصرف كنندگان را از وظيفه خود در قبال اين موضوع تا حدي آگاه كند. در چنين شرايطي مي توان انتظار حفظ منابع اوليه و دخيل كردن تمامي افراد جامعه در امر بازيافت داشت. حال اين سوال پيش مي آيد كه چه زمان بايد مصرف كنندگان را وارد اين بحث نمود.

به عنوان اولين قدم، نگاهي مو شكافانه به تمامي اشياء اطراف بياندازيد و سعي كنيد مبدا و مقصد اين كالاها را شناسايي كنيد. ببينيد آيا مي توانيد براي اين محصولات مصارف بهتر و بهينه تري را در زندگي خود و زندگي آينده كودكانتان بيابيد. اگر با دقت بيشتري به اطراف خود و روش زندگي مان بيندازيم، چيزهايي را خواهيم يافت كه تا پيش از اين بسيار ناچيز محسوب مي شدند ولي هم اكنون مي توان از آنها استفاده هاي جديدي كرد.

بسياري از ما وقتي قصد خريد هديه براي يكي از دوستان خوب خود را داريم، سعي در خريد گرانقيمت ترين هديه اي هستيم كه در بودجه مان مي گنجد ولي هرگز به هديه كردن هدايايي كه براي ما آورده اند نيستيم و اين كار را درست نمي دانيم. اين در حالي است كه با انجام اين كار، هم مورد مصرفي جديد براي چيزي پيدا كرده ايم كه تا به حال بي مصرف مانده و هم در كمتر آلوده كردن محيط زيست سهم بيشتري داريم. چگونه؟ جواب بسيار ساده است. وقتي شما منزل را ترك كرده  به سمت مركز خريد روانه مي شويد، به ناچار بايد سوخت مصرف كنيد و وقتي به دنبال هديه مي گرديد و بالاخره آن را مي يابيد، محصول مورد نظر حتما داراي يك بسته بندي جديد است. بسته بندي جديد نيز معادل استفاده بيشتر از كاغذ، چوب، فلز و يا پلاستيك مي باشد. به جاي اين همه مشكل كافي است يادداشت تبريك را از روي هديه اقوام برداشته و آن را در محلي ايمن نگهداري كنيم تا از چنين اسرافي جلوگيري كنيم.

طراحان بسته بندي قادرند محصولات خود را به گونه اي طراحي كنند كه پاسخگوي وجدان هاي نگران محيط زيست باشد اگر طراحان بخواهند مي توانند هر بيننده اي را وادار به اين پرسش كنند كه اين محصول جديد چيست؟ اين ماموريت و يا به زبان بهتر، وظيفه طراحان بسته بندي است كه تلاش هاي فعالان محيط زيست در عرصه هاي اجتماعي و صنعتي را به اين ترتيب به ثمر برسانند. بايد بسته بندي ها را به گونه اي طراحي كرد كه مشوق مردم به استفاده دوباره از آنان باشند. البته در اين راه بايستي فاكتورهايي نظير رقابت پذيري محصول، صرفه اقتصادي و ماندگاري جنس مورد استفاده را نيز مدنظر داشت.

جهاني سازي : برندهاي بدون مرز
عبارت جهاني سازي را امروزه در بسياري از زمينه ها مي شنويم و كم وبيش با معني آن آشنا هستيم. يكي از اين زمينه هاع بسته بندي است كه اتفاقا از پيش تازان جهاني سازي نيز به شمار مي رود. شايد اين ادعا كمي اغراق آميز به نظر برسد ولي با نگاهي به محصولات شركت كوكاكولا مي توان به راحتي به صحت اين ادعا پي برد. به جرات مي توان گفت كه در تمامي كشورهاي جهان، اين برند كاملا شناخته شده است و هر وقت صحبت از آن به ميان مي آيد، همگان به ياد بطري هاي قرمز رنگ فلزي و يا شيشه هاي نوشابه با برچسب قرمز رنگ و نوع خاص نوشتار كوكاكولا بر روي آن مي افتند. وقتي بسته بندي مي تواند به راحتي تا اين حد و با اين تدوام در زندگي ما حضورت داشته باشد، شايد طراحان بسته بندي از خود سوال كنند كه واقعا جايگاه بسته بندي در دنياي ما كجاست؟ آيا مي توان از آن به عنوان يك سلاح استفاده كرد؟ موارد ديگر استفاده از بسته بندي چيست؟

با همان سرعت كه جامعه جهاني در حال تغيير است، بسياري از معاني متداول نيز در حال تغييرند. اين موضوع به بسته بندي نيز تسري پيدا كرده و يك محصول بسته بندي شده نزد افراد مختلف داراي معاني گوناگون و حتي متناقض مي باشد. شايد در نگاه اول اين امر مضحك به نظر برسد ولي همين امر مضحك مي تواند داراي تبعات بسيار جدي باشد.

براي جلوگيري از چنين سوء تفاهماتي، بايستي پا بر روي خودخواهي ها نهاد و تمامي جامعه جهاني را در نظر داشت. برخي از انجام اين كار ابا بدارند و اگر آن را انجام دهند، پس از آن دچار نوعي پشيماني مي شوند ولي دنياي طراحي، دنيايي است پر از هيجانات و احساسات كه اتفاقا به همين دليل، اين دنيا را نمي توان به راحتي كنترل كرد.

اما در اين ميان برخي افراد با اين هيجانات كنار آمده و تمامي افراد بشر را، با خود در يك حد و يكسان مي دانند. براي اين دسته انسان ها، اصلا مهم نيست كه شرايط اقتصادي اجتماعي افراد در چه حالي است، مهم انسان بودن آنان است. با توجه به همين اصل، يكي از اصول اساسي جهاني سازي در صنعت بسته بندي، در نظر گرفتن شرايط تمامي جوامع و وفق دادن طراحي ها و محصولات در جنبه هاي مختلف زبان، گرافيك و تمامي خصوصيات ظاهري، با  مناطق گوناگون جهان و فرهنگ هاي مختلف است.

حال اين كه تا چه حد اين اصل رعايت شود، بستگي مستقيم دارد به سياست جهاني سازي شركت توليد كننده محصول. برخي شركت ها همچون IKEA از اين كه اسامي محلي مختلفي را براي محصولات خود انتخاب كنند كه در زبان انگليسي عجيب به نظر برسد و فقط به كشور مبدا و فرهنگ آن توجه دارد ولي از طرفي ديگر، شركت بزرگي همچون كوكاكولا، سعي در توجه تقريبا زياد به فرهنگ وزبان كشور مقصد دارد. نمي توان با قاطعيت گفت كه كدام بينش دست و كدام غلط است ولي هر يك داراي استراتژي خاصي در جهاني سازي مي باشند.
در مورد تدوين استراتژي ها، مهم ترين قدم پس از مشخص شدن اهداف بسته بندي، بايستي توسط طراحان برداشته شود. آنان بايد تمامي ابعاد بسته بندي و معاني مختلفي را كه بسته بندي مي تواند به مصرف كننده انتقال دهد، مورد بررسي قرار داده و بنا به سلايق و ذائقه كشور يا منطقه مقصد، اقدام به ايجاد تغييرات در رنگ، شكل ظاهري، تصاوير به كار رفته در گرافيك و حتي در كلمات و عبارات به كار گرفته شده نمايند. البته اين بدان معنا نيست كه بسته بندي موفق نيازهاي تمامي مخاطبان را برآورده مي سازد ولي براي موفق بودن، به دست آوردن حداكثر آراء موافق، الزامي است. در مواقعي مشاهده شده كه ترجمه عجيب عبارات درج شده بر روي بسته بندي، منجر به ايجاد وجهه براي محصول گرديده ولي نمي توان چنين اقداماتي را تعميم داد چرا كه همواره امكان تفاوت فرهنگي وجود دارد و اين دست ترجمه ها مي توانند منجر به شكل گيري سوء تفاهمات جبران ناپذيري شوند. در طراحي بسته بندي چيزي كه بيش از همه به چشم مي آيد، طرح گرافيكي است ولي دانش چگونگي استفادده و بازي با كلمات به همان اندازه مهم است.

بسته بندي هايي كه با معيارهاي جهاني مطابقند، جوايز جهاني را نيز به دست مي آورند اما اين تطابق هنگامي به دست مي آيد كه تمامي جوانب در نظر گرفته شده باشند.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.