صفحه اصلي  |  درباره ما  |  حضور بين‌المللي  |  تماس با ما  |  English

جستجو در سايت:

 

يادداشت

نخستین شماره سال جدید در پایان نه سال فعالیت مداوم و انتشار نود و نهمین شماره نشریه  فناوری  و توسعه صنعت بسته بندی، پیش روی شماست. هم زمان با نمایشگاه صنایع غذایی، کشاورزی و صنایع وابسته، آگروفود تهران در خردادماه، یکصدمین محصول این مجموعه با تدارکی ویژه در اختیار مخاطبان همیشه همراه نشریه قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب >>

كتاب


براي تهيه كتاب با شماره تلفنهاي
۶۶۴۶۲۹۰۳ - ۶۶۴۶۲۹۳۳
تماس بگيريد.

ويژه‌نامه PET

شماره چهل - سال هفتم - اردیبهشت ماه ۱۳۹۳



ويژه‌نامه دنياي كارتن

سال اول - شماره پنجم





 

نسخه قابل چاپ
مجله فناوري و توسعه صنعت بسته‌بندي - وضعيت صنايع نوشيدني در سالي كه گذشت

وضعيت صنايع نوشيدني در سالي كه گذشت


بررسي وضعيت صنايع نوشيدني در اقصي نقاط جهان و مقايسه آن با مصرف انواع نوشيدني در داخل كشور مي تواند به ما نشان دهد كه در كدام بخش هاي اين صنعت از رشد مطلوب برخوردار بوده ايم و ظرفيت توسعه در كدام بخش داراي اولويت بيشتري است. يكي از بازارهاي توسعه يافته در صنعت نوشيدني، بازار ايالات متحده است كه با حضور بازيگران بزرگ صنعت نوشيدني همچون كوكاكولا و پپسي كولا توانسته تا حدودي صنعت نوشيدني در اين كشور را از گزند بحران هاي اقتصاد جهاني دور نگاه دارد. بررسي بازار نوشيدني در ايالات متحده با توجه به ظرفيت توليد و جمعيت اين كشور، مي تواند راهگشاي صنايع كشور در توليد پايدار و توسعه آن در كشور باشد. چرا كه هم چنان اين صنعت به عنوان يكي از محرك هاي توسعه صنايع غذايي از اهميت فراوان برخوردار است. ضمن آن كه وضعيت اقليمي كشور، امكان استفاده از انواع ميوه براي توليد آب ميوه را فراهم مي سازد. ضمن آن كه باغ هاي وسيع چاي در شمال كشور، در صورت توسعه و برنامه ريزي دقيق مي تواند ضامن موفقيت نوشيدني محبوب چاي در كشور باشد. منابع سرشار آب در كشور نيز، ايران را به عنوان يكي از صادر كنندگان برتر، آب هاي بسته بندي شده در بطري در دهه آينده مطرح ساخته است. بازارهاي جديد نوشيدني از جمله نوشيدني هاي ورزشي و انرژي زا نيز هنوز جاي محكمي در ميان مصرف كنندگان ندارد و بايد در اين زمينه اطلاع رساني مطلوب صورت پذيرد.

صنعت نوشيدني در ايالات متحده در بخش هاي زير به طور جداگانه مورد تحليل و بررسي قرار خواهد گرفت. شايان ذكر است گزارش حاصل در نشريه Beverage industry در ماه جولاي 2009انتشار يافته است.

بخش هاي مورد بررسي عبارتند از:
      1. نوشابه هاي گازدار
      2. نوشيدني هاي ورزشي
      3. نوشابه هاي انرژي زا
      4. بطري هاي آب
      5. چاي
      6. قهوه
      7. آب ميوه
      8. نوشيدني هاي لبني بر پايه شير
      9. ماءالشعير


نوشابه هاي گازدار، با صعود و رشد و توسعه مواجه هستند
فروش نوشابه هاي گازدار در ايالات متحده با توجه به بحران اقتصادي جهان و تداوم تقاضا براي نوشيدني هاي جايگزين دچار كشمكش هاي بسياري بود. اما تعدادي از شركت هاي توليد نوشابه هاي گازدار عنوان كرده اند كه آنها از بحران اقتصادي فراگير در سطح جهان به عنوان يك فرصت براي اصلاح زير ساخت ها و سرمايه گذاري جهت توسعه در آينده بهره برده اند. موهتار كنت، مدير اجرايي كوكاكولا در يك كنفرانس در شهر نيويورك به سرمايه گذاران مي گويد.: توسعه صنعت نوشابه براي چنين زمان هايي آماده شده است، در اين بحران اقتصادي وقت خود را تلف نخواهيم كرد. فرصت هاي بسياري وجود دارد كه در نتجيه اين بحران اقتصادي به وجود مي آيد.
توليد كنندگان اصلي نوشابه هم در بخش بازاريابي و هم در توليد محصولات جديد در سال جاري سرمايه گذاري كرده اند مطابق بانك اطلاعات محصولات جديد بين المللي mintel، 70 نوشابه جديد در نيمه اول سال 2009 در ايالات متحده معرفي شدند در حالي كه 790 نوشابه جديد در سراسر دنيا وارد صنعت نوشيدني شدند.

ايالات متحد ه، همچنان پيشتاز توليد نوشابه هاي گازدار است، اما توسط ژاپن به شدت تعقيب مي شود. ژاپن در طول امسال، 61 نوشابه جديد معرفي كرده است. به دنبال اين دو كشور ايتاليا با 58 و انگلستان و برزيل با 54 نوشابه جديد قرار دارند. ابداعات و نوآوري هاي جديدي در نوشابه هاي رژيمي و نوشابه هاي معمول در ميزان شيريني نوشابه صورت پذيرفته است.
شركت كوكاكولا به تازگي Stevia-based reb-A را كه به تازگي توسط FDA اداره غذا و دارويي ايالات متحده مورد تاييد قرار گرفته است، به نوشيدني sprite Green خود افزوده است. اين خط توليد محصولات كم كالري براي مارك تجاري sprite در مقدار محدودي در اوايل 2009 ارائه شده است.

پپسي كولا نيز با معرفي محصول جديد pepsi natural در مسير توليد نوشابه هاي طبيعي گام برداشته است. اين محصول جديد يك كولاي شيرين شده با شكر است كه در اواخر سال گذشته در بريتانا ارائه شده است. اين محصول همچنين از شكر در محصول throwback كه به صورت محدود توزيع مي كرد، استفاده كرده است.
محصول throwback و mountain dew throwback شركت پپسي داراي يك فرمول با طعمي شبيه نوشابه هاي دهه 1970 است و گرافيك آنها نيز به عقب بازگشته و ظاهري شبيه محصولات آن دوره دارد.
مطابق با گرازش mintel ، اغلب محصولات نوشيدني و به طور اخص نوشابه هاي گازدار ادعا كرده اند كه كاملا طبيعي هستند. كمبود شكر و كاهش كالري دو عاملي هستند كه در ارايه نوشابه هاي جديد، به وفور به چشم مي خورد و در بالاي فهرست ويژگي هاي نوشابه هاي جديد قرار دارند.

نوشابه هاي جديد در سطح بين المللي ادعا مي كنند، بدون شكر، كم شكر و رژيمي هستند.
نوشابه هاي رژيمي ميزان فروش بالايي را در سال 2008 تجربه كردند. نوشيدني رژيمي شركت كوكاكولا Coke zero و نوشيدني رژيمي شركت پپسي dietpepsi max شاهد افزايش توليد و فروش بودند، حجم cokezero توزيع شده در سوپرماركت ها، داروخانه ها، دستگاه هاي فروش نوشيدني و فروشگاه هاي بزرگ زنجيره اي همچون wal-mart در طول اين سال، در حدود22 درصد افزايش يافت.
پپسي كولا نيز با موفقيت محصول pepsi max كه مخصوص آقايان توليد و عرضه شد، مواجه گشت و اين يكي از دلايل رشد حجم توليد دو رقمي پپسي در سال گذشته در بازار بريتانيا بود.
گروه Dr prepper Snapple كه در سال 2008 پس از جدا شدن از Cadbury schwepps به عنوان يك شركت مستقل اعلام موجوديت كرد، با معرفي چند نوشابه جديد عملكردي وارد بازار شد. با معرفي چاي سبز Gingerhle كانادا دراي موفقيت چشمگيري كسب كرد و به سرعت تصميم به ارائه نوع رژيمي آن در بهار 2009 گرفت. همچنين نوشيدني cherry 7up با انواع آنتي اكسيدان ها را به بازار معرفي نمود.
لري يانگ مدير اجرايي اين شركت همانند مدير اجرايي كوكاكولا، kent، اشاره مي كند، كه شرايط امروز اقتصادي در جهان فرصتي ارائه كرده است كه برندهاي نوشيدني‌هاي گازدار قوي تر شده و خلاقيت بيشتري نسبت به گذشته در ارائه نوشيدني هاي جديد به كار گيرند.


نوشيدني هاي ورزشي-در حال رژيمي شدن
نوشيدني هاي ورزشي، يك بخش نوشيدني است كه براي حفظ تناسب اندام بدن مورد مصرف قرار مي گيرد. اين بخش از نوشيدني ها، اين روزها فروش كمتري را تجربه مي كنند. با نگاهي به سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي رنجيره اي بزرگ به جز wal-mart ، كاهش 4/4 درصدي فروش قابل مشاهده است.
البته برخي برندها و زير مجموعه هاي اين نوشيدني ها از اين كاهش فروش دور بوده اند. نوشيدني هاي ورزشي كم كالري و به ويژه مخلوط هاي پودري موفقيت چشمگيري در سال 2009 داشته اند.
فروش بطري هاي نوشيدني ورزشي، عامل اصلي كاهش فروش اين بخش به شمار مي رود چرا كه مطابق اندازه گيري كانال هاي خرده فروشي براي سال منتهي به 17 مي 2009، 5/4 درصد كاهش فروش در اين بخش به ثبت رسيد. در مقابل در مدت مشابه مخلوط هاي پودري 12 درصد رشد را نشان داد.

شركت بزرگ Gtorade با داشتن 8 برند در ميان 10 برند برتر نوشيدني هاي ورزشي سهم عمده بازار را همچنان حفظ كرده است.
برندهاي G2 و Gatorade tiger پيشتاز رشد فروش در ميان مارك هاي برتر نوشيدني هاي ورزشي به شمار مي روند. G2، محصول كم كالري شركت Gatorade است كه در سال 2007 به بازار ارائه شد و در طول سال گذشته، 187 درصد افزايش فروش را تجربه كرد. در سال منتهي به 17 مي 2009، برند tiger ، رشد 172 درصدي را به ثبت رساند و رتبه هفتم در ميان برندهاي پرفروش سال را به خود اختصاص داد.
علاوه بر موقعيت سازي مجدد tiger، شركت Gatorade بسته بندي هاي خود را دوباره طراحي كرده است و نام برخي از برندهاي خود را نيز تغيير داده است. براي مثال برند Gatorade x-factor به tough تغيير نام داده است.
Gatorade AM براي ورزش و نرمش صبحگاهي توليد شده است و نام Shine on براي آن انتخاب شده است. Gatorade rain نيز نام No excuses را امروزه جايگزين نموده است.
نوشيدني powerade zero كوكاكولا، در بخش نوشيدني هاي ورزشي، بيشترين رشد را داشته است. بازار هدف اين محصول، مصرف كنندگان علاقمند به نوشيدني هاي كم كالري است.
اين برند، بهار گذشته ارائه شد و بر روي خط توليد coca cola zero به توليد رسيد. شركت كوكاكولا، همچنين محصول powerade با 10N4 را نيز معرفي كرده است. اين محصول حاوي 4 الكتروليت با نسبت مساوي است كه فاقد قند و شيريني است.

به طور كلي نوشيدني هاي كم كالري به رشد نوشيدني هاي ورزشي كمك بسياري كرده است. برند اصلي و محرك رشد Gatorade در بالاي ليست پرفروش ترين نوشيدني هاي ورزشي با 12 درصد رشد قرار دارد. برند G2 نيز كه پودرهاي بسته بندي شده در بسته هاي stick است، رتبه هاي چهارم فروش را در ابتداي سال جاري ميلادي در بازار به دست آورد.
علاوه بر كم كالري بودن، طبيعي بودن محصولات در توليد نوشيدني هاي ورزشي مورد توجه قرار گرفته است.
گروه توليدي Dr pepper Snapple و Big red/Allsport امتياز بزرگي با تاييد اداره غذا و دارو با استفاده از Stevia based reb-H به دست آورد و تمامي نوشيدني هاي ورزشي را به نوع كم كالري توسعه داد و آنها را به نوشيدني هاي طبيعي كم كالري تبديل كرد.

شركت Clif Bar&co. بيشتر به خاطر توليد قطعات شكلاتي power مشهور است و با محصول clif Quench كه با اجزا و تركيبات آلي و كاملا طبيعي ساخته شده در بهار 2009 وارد بازار نوشيدني هاي ورزشي شد.
آّب هاي نارگيلي (آب هاي داراي طعم نارگيل) همانند zico coconut water و O.N.E coconut water وارد بازار نوشيدني هاي ورزشي هيدارته شده اند و دليل موفقيت آن ها طبيعي بودن و كم كالري بودن است.


 

نوشيدني هاي انرژي زا به آرامي در حال رشد هستند
در طول سال گذشته، فروش نوشيدني هاي انرژي زا با وجود شرايط سخت اقتصادي رشد آرام و اندكي داشت كه ناشي از بلوغ اين بخش از نوشيديني ها است. در سال منتهي به 17 مي 2009، افزايش فروش 4 درصدي با مطالعه فروش نوشيدني‌هاي انرژي زا در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ هم‌چون wal-mart به ثبت رسيد. پيشتاز بلامنازع بازار نوشيدني هاي انرژي زا كه همچنان موقعيت خود را در راس اين بازار حفظ كرده است، نوشيدني RedBull با 40 درصد از سهم بازار است. اگر چه نسبت به سال گذشته در حدود 5/1 درصد، فروش آن، كاهش يافته است. نوشيدني monster Energy نزديك به 1 درصد سهم بيشتري از بازار را به دست آورده است و فروش دلاري آن 7/9 درصد افزايش يافته است.

نوشيدني هاي انرژي زاي بر پايه قهوه، در طول سال گذشته شرايط بسيار سختي را تجربه كردند. در حالي كه starbucks Doubleshoot بزرگ ترين سود را در اين بخش به خود اختصاص داد. برندهاي java monster و Rockstar با افزايش فروش به نسبت مطلوبي را در سال گذشته پشت سر گذاشتند.
مطابق با گزارش هاي يورو مونيتور، فروش نوشيدني هاي انرژي زا در مقياس جهاني، در حال تكامل و رسيدن به بلوغ كامل است. شركت تحقيق بازار market Research بين سال هاي 2003 تا 2008 حجم خرده فروشي غير تجاري اين بازار را 5/1 ميليارد ليتر برآورد كرده است و پيش بيني مي كند در طول 5 سال آينده اندكي كمتر از 1 ميليارد ليتر به حجم اين بازار افزوده شود.
در ايالات متحده، 50 نوشيدني انرژي زاي جديد در سال 2009، وارد بازار شدند كه اغلب آنها را انواع رژيمي تشكيل مي دهند.

براساس گزارش هاي موسسه بين المللي mintel از روي بانك اطلاعات محصولات جديد، اغلب نوشيدني هاي انرژي زاي جديد ادعا مي كنند كه با ويتامين ها و مواد معدني تقويت شده اند. اما 3 نوعي كه اغلب نوشيدني هاي انرژي زا در سال 2009 بر اساس آنها توليد شدند، عبارتند از low-calorine , low-carb,lowsuger.
در توليد نوشيدني هاي انرژي زا، ايالات متحده پيشتاز است و پس از ايالات متحده، ژاپن، برتيانيا، برزيل و هند قرار دارند. در سال 2009 ، 259 نوشيدني انرژي زاي جديد در سراسر جهان معرفي شدند.
زير مجموعه جديد نوشيدني هاي انرژي زا، يعني Energy shots ، فروش 7/81 ميليون دلاري را به ثبت رسانده است كه اين رقم توسط موسسه IRI با اندازه  گيري بازارهاي خرده فروشي اعلام شده است. فروش اين محصولات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 79 درصد افزايش نشان مي دهد. در ميان 10 برند برتر در ميزان فروش اين محصولات، 4 برند در ليست برتر سال گذشته حضور نداشتند.
بخش Energy shots از نظر حجم توليد و اندازه بازار تنها يك دهم نوشيدني هاي انرژي زاست، اغلب توليد كنندگان نوشيدني هاي انرژي زا، محبوبيت Energy shots را دريافته اند و به سرعت برندهاي برتر خود را با نوع shot توسعه بخشيده اند.

شركت نوشيدني healthy به خط توليد چاي سبز steazenergy خود، كه Energy shots جديد تجاري افزوده است و شركت Guayaki ژاپن نيز نوع shot نوشيدني انرژي زا و ارگانيك mate را به بازار عرضه كرده است.
نوعي ديگري از نوشيدني هاي انرژي زا، يعني يك نوشيدني براي تمدد اعصاب امسال بازار را تسخير كرده است.
بسياري از نوشيدني هاي relaxation جديد به خاطر كاهش استرس و آرامش ذهني، به عنوان برندهاي پرفروش در بخش نوشيدني هاي انرژي زا در كنار برندهاي برتر energydrink شناخه مي شوند.
Jones soda برند jones GABA را استفاده از اسيد آمينو كره اي گاما ارائه كرده است. Malava novocaine نيز kava kava را به بازار عرضه كرده است.


 

طوفان سخت در بازار بطري هاي آب
بازار بطري هاي آب به دو دليل يكي شرايط بد اقتصادي و وضع قوانين زيست محيطي كه بسته بندي اين محصول را محدود كرده است، صدمه بسياري ديده است. در نتيجه عوامل متعدد، مطابق با گزارش information Resource lnc ، كاهش 7/6 درصدي در اين بازار به ثبت رسيده است.
در سال منتهي به 17 مي سال 2009، تنها بطري هاي آب با ليبل‌هاي شخصي و Glaceavsmartwater سودآوري داشته اند در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز wal-mart ، سود 6/4 درصدي و 39 درصدي براي فروش اين شركت ها به ثبت رساندند.

در بخش آّب هاي طعم دار غني شده، در سال گذشته، بيشترين افزايش فروش به ترتيب با 26 و 21 درصد مربوط به برند SOBE lifewater و Capri SunRoarin است. با افزايش فروش آب هاي Private label ، اين آب ها در حدود 2 درصد سهم بيشتري از بازار در سال منتهي به 17 مي 2009 به دست آوردند. اين آمار نشان مي دهد كه فروش اين بخش بيش از آن كه مربوط به توجه بيشتر به ملاحظات زيست محيطي باشد، مربوط به نگراني هاي ركود اقتصاد جهاني است. با اندازه گيري بازارها در اين مدت، نشان داده شد كه فروش آب در ظروف با حجم بيشتر به عنوان جايگزيني ارزان‌تر، كاهش 5/3 درصدي را تجربه كرده است.
وضعيت آّب هاي گازدار در سطحي نزديك به سال گذشته حفظ شده است و تنها در حدود كمتر از 1 درصد ميزان فروش اين محصولات كاهش يافته است.

بر خلاف آب هاي بدون گاز، كه براي بسياري از مصرف كنندگان جايگزيني براي نوشابه ها بود، آب هاي گازدار ليبل‌هاي شخصي، وضعيت مناسبي در بازار فروش نداشت. مطابق با گزارش موسسه بين المللي يورو مونيتور، رشد بطري هاي آب در سراسر جهان همچنان تداوم دارد. شركت reseatch market حجم خرده فروشي در سال 2008 را 173 ميليارد ليتر برآورد كرده است و پيشي بيني مي كند كه تا سال 2013 اين حجم فروش به 216 ميليارد ليتر خواهد رسيد.
در حال حاضر نرخ رشد اين صنعت نسبت به سال هاي بين 2003 و 2008 كه 5/54 ميليارد ليتر به حجم اين بازار افزوده شد، شكل كندتر و آرام تري دارد.

اين فروش كند و آرام موجب توقف سيل برندهاي آب جديد به بازار ايالات متحده نشده است. اگر چه اغلب برندهايي كه در سال 2009 وارد اين بازار شدند، آّب هاي غني شده بودند. بانك اطلاعات بين المللي محصولات جديد موسسه mintel گزارش كرده است كه 87 برند جديد آب در نيمه اول سال به بازار معرفي شدند. از اين تعداد ، 30 برند مربوط به آب هاي تقويت شده با ويتامين و مواد معدني است، 26 برند از نوع كم كالري بوده اند و 21 برند نيز از نوع كم شكر مي باشند.
14 نوع بسته بندي جديد براي اين محصولات طراحي و به بازار عرضه شده است كه بيش از نيمي از آنها ادعا مي كنند كه دوست دار محيط زيست بوده و به طور كامل ملاحظات زيست محيطي را در توليد بسته بندي لحاظ كرده اند.
بيشترين تعداد برند آب معرفي شده در سال 2009 مربوط به ايالات متحده است و به دنبال اين كشور، بريتانيا، آلمان، برزيل و ايتاليا قرار دارند. به طور كلي در سال 2009، 673 برند جديد بطري آب در سراسر جهان به بازار عرضه شدند.


 

تنوع در چاي
شركت هاي توليد كننده چاي با ايده هايي چون انواع چاي جديد، آّب هاي با طعم چاي و ماءالشعيرهاي داراي طعم چاي در مسير نوآوري و خلاقيت بيشتر در توليد انواع محصولات چاي، گام بر مي دارند. شرايط سخت اقتصادي اين سال ها بر اين بخش نيز اثر گذار بوده است. فروش قوطي هاي چاي آماده مصرف (RTD) ، بطري هاي چاي خنك ، كيسه هاي چاي و برگ چاي در سوپرماركت ها، داروخانه ها، فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز wal-mart در سال منتهي به 17 مي 2009،در حدود 5/2 درصد افزايش يافت. برندهاي شخصي و محلي در هر بخش، بيشترين تقاضا را داشته اند. براي مثال برند شماره 1 چاي آماده مصرف يعني Arizona بر اساس گزارش هاي information resource Inc ، 6 درصد رشد فروش در كانال هاي خرده فروشي داشته است. فروش چاي رژيمي ليپتون كه حاصل همكاري ليپتون و پپسي در توليد چاي است، 14 درصد افزايش يافت. برندهايي همچون Gold peak(قله طلايي)، Fuze(چاشني) و hoxest tea نيز به ترتيب 21،39،37 درصد رشد را در اين سال تجربه كردند.

چاي آماده نوشيدن tradewinds نيز در طول سال گذشته بيش از 67 درصد سودآوري داشته است.
در بخش چاي كيسه اي و برگ چاي، شركت انگليسي twining بيش از 3 درصد رشد يافت. برند Stash، 6 درصد، tazo، 12 درصد و yogi، 7 درصد با بررسي كانال هاي فروش، در اين بخش رشد داشته اند. اما در اين شرايط اقتصادي چاي هاي داراي ليبل‌هاي شخصي و محلي بيشترين سود را كسب كردند. برگ چاي و چاي كيسه اي برند Store، افزاش 9 درصدي در فروش دلاري را به ثبت رساند. در حالي كه قوطي ها و بطري هاي چاي داراي ليبل‌هاي شخصي و محلي رشد وحشتناك 89 درصدي را به دست آورند.

كاهش اندك فروش موجب توقف ارائه محصولات جديد نشد. مطابق گزارش موسسه بين المللي mintel 97 محصول جديد چاي گرم در ايالات متحده معرفي شد در حالي كه در  نيمه اول سال 2009 اين تعداد در سراسر دنيا به 1257 محصول رسيد. در بخش چاي آماده نوشيدن (RTD) ، 32 محصول وارد بازار ايالات متحده شد در حالي كه، 426 محصول در سراسر دنيا در اين بخش معرفي شدند.
تقاضاي بازار هم براي چاي گرم و هم چاي آماده مصرف بسيار زياد است.

محصولات برتر اعلام شده توسط Mintel ادعا مي كنند كه ارگانيك بودن، حلال بودن و داراي بسته بندي دوست دار محيط زيست را به عنوان 3 فاكتور اصلي در توليد چاي داغ و چاي آماده مصرف در ايالات متحده مدنظر داشته اند. اگر چه ارگانيك بودن محصول مورد ادعاي تمامي محصولات چاي داغ در سراسر دنيا نيز بوده است. اما در بازار چاي آماده نوشيدن، عدم استفاده از افزودني و نگهدارنده در سطح جهان مورد توجه بيشتري قرار گرفته است.
در طول سال گذشته، در بازار ايالات متحده، بيشترين تعداد محصول جديد چاي داغ معرفي شده است و به دنبال اين كشور بريتانيا،برزيل، آلمان و هلند قرار دارند. در تعداد محصولات جديد چاي آماده نوشيدن، كشور ژاپن با فاصله زياد از ديگر كشورها، در رتبه اول قرار دارد. تعداد 101 چاي جديد آماده نوشيدن در طول اين سال در كشور ژاپن وارد بازار شده است.

در ميان انواع چاي جديد معرفي شده، چاي پپسي/ليپتون يك چاي سبز گازدار جديد ارائه كرده كه اولين چاي گازدار در سراسر جهان به شمار مي رود.
گروه آب هاي Nestle در آمريكاي شمالي با برند نوشيدني Arizona، آب هاي با طعم چاي Arizona را توليد كرده است. آب آميخته به چاي توليدي Nestle، يك چاي ارگانيك كم كالري با تاييديه اداره غذا و داروي ايالات متحده است.
شركت ito En ژاپن، 3 نوع چاي سنتي با نام هاي چاي سبز، Oi ocha Dark، چاي سبز jasmine و چاي طلايي Oolong را با ليبل هاي ژاپني به بازار عرضه كرده است.
شركت ineeka Inc يك ماءالشعير منحصر به فرد تحت برند Himalayan Gree teabier ارائه كرده است كه يك ماءالشعير ارگانيك ساخته شده از چاي سبز است. شركت توليد كننده چاي ارگانيك Numi نيز به دنبال توليد اولين چاي آماده نوشيدن با استفاده از چاي pureh است.


 

وضعيت داغ قهوه در سال 2009
اين روزها، مصرف كنندگان، قهوه خود را در خانه جوشانده و مصرف مي كنند و تنها به اندازه نياز خود از خرده فروشي ها خريد مي كنند. مطابق گزارش information resource Inc در سال منتهي به 17 مي 2009، فروش قهوه Ground در سوپرماركت ها، داروخانه هاو فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز walmart، 7 درصد افزايش يافت.
در بازارهاي مورد بررسي ، قهوه هاي فوري 3/3 درصد رشد يافت، در حالي كه برندهاي گران تر مربوط به دانه هاي قهوه كمتر از 5/0 درصد افزايش فروش را تجربه كردند.
بزرگ ترين برنده بازار قهوه ، قهوه flogers ground  بوده است كه نه تنها افزايش 46 درصدي در فروش به دلار داشته است بلكه 6/6 درصد از سهم بازار را نيز تصاحب كرده است. قهوه هاي داراي ليبل‌هاي شخصي و محلي نيز با 21 درصد افزايش فروش، در حدود 1 درصد به سهم خود در بازار افزوده است.

بخش قهوه هاي فوري كه اين روزها مورد استفاده بسياري است، وضعيت فروش مناسبي در سال گذشته داشته است. برخي برندهاي كوچك تر در اين بخش، بالاي 40 درصد افزايش فروش را به ثبت رسانده اند و برندهاي برتري همچون Nescafe  clasio و Maxwell house به ترتيب 21 و 9 درصد، در سال منتهي به 17 مي 2009 رشد فروش به دلار را اعلام كردند. بخش قهوه فوري با افزايش فروش برند Starbuck آماده دم كردن، در سال گذشته، موفقيت بسياري كسب كرد. به گفته اين شركت، توليد و ارائه اين محصول با يك طعم جديد و منحصر به فرد در بخش قهوه هاي فوري، چندين سال به طول انجاميده است.
قهوه هاي آماده نوشيدن به خوبي، برندهاي مربوط به قهوه هاي داغ نبوده است. در سال منتهي به 17 مي 2009 با توجه به بررسي IRI از بازار، اين بخش، كاهش 15 درصدي در فروش به دلار را نشان داده است.
پيشتاز بخش قهوه هاي آماده نوشيدن، برند Frappuccino است كه در سال جاري 8 درصد افت فروش داشته است در حالي كه توانسته است 5/6 درصد سهم بيشتري از اين بازار را كه خود نزديك به 82 درصد از آن را در اختيار داشته است، تصاحب كند. قهوه هاي آماده نوشيدن ليبل‌هاي شخصي و محلي، نسبت به دوره گذشته افزايش 15 درصدي فروش را تجربه كرد. اما بيشترين رشد و بيشترين سود متعلق به برند Emmi است كه نسبت به دوره گذشته نزديك به 394 درصد رشد داشته است. اين محصول مخلوطي بي نظير از قهوه و شير تازه است و در حقيقت يك قهوه آماده نوشيدن سرد است.

اطمينان از قيمت هاي منصفانه و شرايط كاري براي عمل آورندگان قهوه اهميت بسياري دارد و بسياري از شركت هاي بزرگ و شناخته شده توليد قهوه متعهد به خريد قهوه داراي تاييديه تجاري مناسب شده اند.
براي مثال شركت Starbucks در سال جاري، خريد خود را دو برابر كرده است و به 40 ميليون پوند رسانده است. Sara lee نيز تعهد خود را براي قهوه sustainable، افزايش داده است و برنامه اي براي خريد 53 ميليون پوند، دانه قهوه تاييد شده در سال 2009 تدارك ديده است.

مطابق با بانك اطلاعات محصولات جديد بين المللي mintel ، 20 برند از 95 برند جديد ارائه شده در بخش قهوه داغ در سال منتهي به 17 مي 2009 به بازار ايالات متحده وارد شده است.
شركت research market ، تعداد برندهاي جديد قهوه هاي آماده نوشيدن (RTD)، در سال 2009 را 9 برند برشمرده است. قهوه هاي آماده نوشيدن در ايالات متحده، در مقايسه با ژاپن كه در اين سال 125 محصول جديد در اين بخش به بازار ارائه كرده است، بخش جديدي به شمار مي رود. اين تعداد بيش از نيمي از محصول قهوه آماده نوشيدن است كه در سراسر دنيا در سال 2009 به بازار عرضه شده است. مطابق با گزارش research market، تعداد 213 قهوه RTD در سال 2009 وارد بازار شده است.


 

آب ميوه ها، فوايد خود را ارتقا مي بخشند
آب ميوه هاي داخل بطري و آب ميوه هاي نگه داري شده به صورت سرد ، در طول سال گذشته، افزايش اندكي در فروش داشته اند و بيشترين تلاش در توسعه محصولات مربوط به ايجاد تنوع در آب ميوه ها و توليد آب ميوه هاي غني بوده است.
مطابق با گزارش هاي (information resource Inc) IRI در سال منتهي به 17 مي 2009، بطري هاي آب ميوه در حدود 5/0 درصد افزايش فروش در سوپر ماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز wal-mart داشته است.

آب ميوه cranberry بيشترين افزايش فروش را در قفسه بطري هاي آب ميوه در بازار تجربه كرد. اين محصول رشدي در حدود 6درصد داشته و ميزان فروش خود را به 201 ميليون دلار رساند، اما بزرگ ترين زير مجموعه بطري هاي آب ميوه، نوشيدني هاي ميوه اي (fruit drinks) است كه فروشي بيش از 730 ميليون دلار و رشد 4/2 درصدي در كانال هاي مورد بررسي داشته است. به دنبال آن مخلوط آب ميوه هاي Cranberry با 6/724 ميليون دلار قرار دارد.
آب ميوه هاي نگه داري شده به صورت سرد نتيجه اي مشابه آب ميوه هاي داخل بطري داشته با 3/0 درصد افزايش فروش  كه توسط گزارش IRI اعلام شده است. در اين بخش، بزرگ ترين زير مجموعه با 4/4 ميليارد دلار فروش مربوط به chilled juice است.

آّب پرتقال به عنوان بزرگ ترين زير مجموعه نگه داري شده به صورت سرد در طول سال گذشته، در حدود 4 درصد كاهش فروش داشته است. اما ديگر آب ميوه ها فروش مطلوبي را شاهد بوده اند، براي مثال آب سيب، 74 درصد، ليموناد در حدود 22 درصد و آب مخلوط ميوه ها، 13 درصد رشد يافته اند.
در اين سال، كاهش شكر، تمركز اصلي آب ميوه هاي جديد هم در ايالات متحده و هم در سطح بين المللي بوده است. بانك اطلاعات محصولات جديد بين المللي mintel دريافته است كه در سراسر جهان آب ميوه هاي ارائه شده، از شكر كمتري برخوردار بوده اند. مطابق گزارش هاي mintel ، در طول سال گذشته ، 78 محصول جديد آب ميوه در ايالات متحده به بازار معرفي شد كه 36 محصول از اين تعداد، ادعا كرده اند داراي فرمولاسيون كم كالري، بدون كالري و يا با كالري كاهش يافته هستند. در نيمه اول سال 2009، تعداد 898 آب ميوه جديد در سراسر دنيا توليد شد كه از اين تعداد، 389 آب ميوه ادعا كرده اند، شكر محتوي آب ميوه خود را كاهش داده اند.
تائيديه اداره غذا و داروي ايالات متحده براي Stevia based Reb-A به كم شكر بودن محصولات توليد شده كمك بسياري كرده است. برند Reb-A , Tropicana را به آب ميوه جديد كم كالري با نام trop50  افزوده است. شركت odwalla نيز اين شيرين كننده را به آب ميوه mojito mombo و آب ميوه انار-توت فرنگي افزوده است. در بانك اطلاعات mintel، ارگانيك بودن و كاملا طبيعي بودن از مواردي است كه مورد ادعاي بسياري از محصولات جديد بود است و در بالاي فهرست اين محصولات قرار دارد.

امتيازات و فوايد ذاتي كه آب ميوه براي سلامت بدن به همراه دارد، موجب شده است شركت هاي توليد كننده درصدد افزايش ارزش غذايي اين محصولات باشند. برند GoodBelly از شركت Boulder ، يك آب ميوه پروبيوتيك به بازار عرضه كرده است. اين محصول حاوي 20 ميليارد باكتري، ماده معدني و ويتامين فعال و زنده است. odwalla نيز تمركز جدي بر ارائه محصولاتي دارد كه حاوي ginseng و كافئين حاصل از چاي سبز است.


 

محصولات لبني و سويا، كارايي خود را افزايش مي دهند
ويژگي ها و فوايد ماندگار شير، سويا و ديگر محصولات لبني جايگزين آنها براي سلامت بدن، اين بخش را آماده و مهياي نوآوري ها و ابداعات عملكردي ساخته است. توليد كنندگان نوشيدني در حال توليد محصولات كم چرب، كم كالري و محصولاتي غني شده براي افزايش فروش خود، هستند.
مطابق گزارش هاي information resource Inc، خرده فروشي نوشيدني هاي نوع milk shake و يا نوشيدني ها بر پايه سويا و لبنيات يكبار مصرف در سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز wal-mart در سال منتهي به 17 مي 2009، 7/6 درصد كاهش يافته است. فروش شير سويا و Kefir كه به صورت سرد بايد نگهداري شود، در مقدار مشابه با محصولات ذكر شده، افزايش 1/7 درصدي در بازار را تجربه كرده اند. محصولات داراي ليبل‌هاي شخصي درهر دو بخش سود قابل توجهي به دست آوردند. نزديك به 11 درصد رشد در Refrigerated milkshake و 45 درصد در بخش شير سويا و Kefir براي محصولات ليبل‌هاي شخصي به ثبت رسيده است. برند Chugs، رشد سرسام آور 334 درصدي داشته است و برندهاي YooHoo، Don Jose و Dean's choc-riffic به ترتيب 5/3، 3/3 و 8/7 افزايش فروش را اعلام كرده اند.

شير سوياي Silk حكمران مطلق بخش شير سويا و Kefir  است. اين برند در حدود 47 درصد از سهم بازار اين محصولات را در اختيار دارد. برند Silk Light با 18 درصد افزايش فروش در سال گذشته، بيشترين سود را در ميان برندهاي اين بخش به دست آورده است. محصول Silk Light بسبت به محصول Silk، 50 درصد چربي كمتر و 30 كالري، انرژي كمتري به همراه دارد. جديدترين محصول اين شركت يعني شيرسوياي Silk Plus نيز در ميان 5 برند برتر ليست IRI در بخش شيرسوياهاي قابل نگهداري در يخچال و به صورت سرد، قرار دارد.

در اوايل سال 2007، خط توليد Silk Plus شامل نوشيدني Silk Plus  براي سلامت استخوان معرفي شد. اين محصول 40 درصد از ميزان روزانه كلسيم و NutraFlora Fiber توصيه شده براي سلامت استخوان ها را تامين مي كند و يك تركيب پروبيوتيك است. همچنين اين خط توليد محصول Silk Plus Omega-3 DHA و Silk Plus Fiber را نيز توليد كرده و به بازار عرضه مي كند.
تابستان گذشته، شركت آمريكايي Vitasoy نوع كم كالري شير سوياي توليدي خود را به بازار عرضه كرد. اين شير سويا با نام تجاري Vitasoy Lite Plusحاوي 30 درصد كلسيم مورد نياز روزانه و 4 گرم Fructan است. Fructan بافتي طبيعي است كه كمك بسياري در جذب كلسيم دارد. محبوبيت محصولات پروبيوتيك همچنان در حال افزايش است. پيشتاز اين نوع محصولات Lifeway Kefir است كه مطابق با ارزيابي IRI، در طول سال گذشته، 12 درصد افزايش در فروش داشته است.
سال گذشته، Wildwood Organics كه بخشي از Pulmone wildwood در فولرتون كاليفرنياست، يك شير سوياي پروبيوتيك به بازار عرضه كرده است كه يك نوشيدني ارگانيك، كم چرب و بدون كلسترول است و حاوي 8 گرم سويا در هر 237 ميلي ليتر است، چنان چه 7 باكتري فعال و زنده دارد. اثرات پروبيوتيك بودن بر نوشيدني هاي ماست، فوايد و امتيازات بسياري به همراه دارد.

گروه Dannon خط توليد خود را با برند Dannon Light & Fit 0% Plus توسعه داده است. اين محصول جديد حاوي 7 اونس ميوه و 4 گرم پروتئين است و فاقد چربي است.
برند Odwalla مقدار پروتئين موجود در نوشيدني وانيلي شكلاتي جديد خود را به وسيله پروتئين سويا و پروتئين حاصل از مواد لبني، افزايش داده است. Unilever نيز به برند Promise Active خود، SuperShot را به منظور كنترل فشار خون افزوده است. محصول Promise Active SuperShot در پاييز گذشته براي تنظيم كلسترول و فشار خون به بازار عرضه شد. در هر 3 اونس Promise SuperShot، براي كنترل فشار خون، 350 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد كه برابر با مقدار پتاسيم موجود در يك موز كوچك است.


 

ماءالشعير همچنان در حال سودآوري است
فروش و توسعه ماءالشعير در سال 2008 نيز تداوم يافت. مطابق با گزارش هاي موسسه بين المللي اطلاعات IRI، فروش ماءالشعيرهاي محلي در سوپرماركت ها، داروخانه ها و فروشگاه هاي زنجيره اي بزرگ به جز Wal-Mart، 6/7 درصد در سال منتهي به 17 مي 2009، افزايش يافت. ماءالشعيرهاي Craft با بيش از 5/9 درصد رشد، بزرگ ترين سود را در ميان انواع ماءالشعير در اختيار داشته اند.

مطابق اطلاعات IRI، بزرگ ترين برند صنعتي با افزايش 6 درصدي در فروش، برند Bud light است. پس از اين برند، Coor light، با 5/9 درصد رشد، رتبه دوم را در اختيار دارد. برند Miller Lite كاهش فروشي به ميزان اندكي بيش از 5/0 درصد، داشته است. اما برند همزاد Miller High Life، 10 درصد رشد فروش بر حسب دلار را تجربه كرد.

ماءالشعيرهاي فصلي توليد و عرضه شده در بخش ماءالشعيرهاي Craft رشد بسياري را تجربه كرده اند. اين رشد براي برند Sam Adams برابر با 18 درصد و براي برند Sierra Nevada معادل 56 درصد مي باشد. بخش واردات با افزايش فروش 4/1 درصدي از طريق كانال هاي مورد ارزيابي قرار گرفته، نسبت به ماءالشعيرهاي محلي و بومي، تلاش بيشتري نشان داده است. برخي از برندها به يكباره با تقاضاي شديدي مواجه شدند. چنان چه Tecate، 13 درصد، Modelo Especial، در حدود 20 درصد، DosEquis، 23 درصد و Stella Artois نزديك به 39 درصد افزايش فروش را تجربه كردند.

در مقياس جهاني، انتظار مي رود كه افزايش فروش ماءالشعير با گام هايي استوار، تداوم يابد. موسسه بين المللي يورومونيتور پيش بيني مي كند كه فروش ماءالشعير از 184ميليارد ليتر در سال 2009 به 223 ميليارد ليتر در سال 2013 افزاش يابد.

براي دريافت فايل PDF اين مطلب اينجا را كليك كنيد.


نقل مطالب با حفظ حقوق معنوي مجله و با اشاره به مشخصات كامل مقاله بلامانع است.




 

شماره آينده
شماره پياپي ۱۰۰ - سال دهم - ارديبهشت ‌ماه ۱۳۹۳


شماره جديد
شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


صفحات زرد
صفحات زرد - شماره پياپي ۹۹ - سال دهم - فروردين‌ماه ۱۳۹۳


East AfriPack 2014
آذر هولوگرام
صفحه اصلي  |  درباره ما  |  اشتراک  |  تبليغات  |  نقشه سايت  |  تماس با ما

© کليه حقوق اين سايت متعلق به مجله
فناوري و توسعه صنعت بسته بندي مي‌باشد.